Dansk-tysk politisamarbejde skal presse omrejsende kriminelle | Justitsministeriet

Et nyt initiativ med fælles politipatruljer skal styrke politisamarbejdet mellem Danmark og Tyskland ved grænseområdet. Med initiativet strammer regeringen grebet om de omrejsende kriminelle.

Gennem et styrket samarbejde mellem dansk og tysk politi vil regeringen intensivere indsatsen over for den grænseoverskridende kriminalitet og omrejsende kriminelle. Dansk og tysk politi skal fremover have mulighed for at sidde side om side i den samme politibil og køre på fælles patruljer på begge sider af grænsen.

På de fælles patruljer vil tysk og dansk politi have mulighed for hurtigt og fleksibelt at krydse grænsen. Det styrker mulighederne for en målrettet forebyggende politiindsats i grænseområdet, hvor der således fremover vil kunne patruljeres på tværs af grænsen afhængig af det konkrete kriminalitetsbillede. Samtidig vil dansk og tysk politi under en fælles patrulje kunne indhente og udveksle politimæssig viden på en enkel og effektiv måde. 

Ledelsesansvaret for den politimæssige indsats vil påhvile det land og den myndighed, hvor patruljeringen foregår.

”Grænseoverskridende kriminalitet er en stor udfordring for Danmark. På det seneste har vi set eksempler på, at omrejsende kriminelle har stået bag omfattende indbrudstyverier og andet organiseret kriminalitet. Det skal vi have sat en stopper for. Med dette initiativ strammer vi grebet om de omrejsende kriminelle,” siger justitsminister Karen Hækkerup.

Hun understreger dog, at der ikke er tale om, at tysk politi skal agere selvstændigt politi i Danmark. Der er således tale om fælles patruljeringer under dansk ledelse, når de foregår i Danmark, og de tyske politibetjente skal alene medvirke som observatører og bidrage med politimæssig viden, når patruljen køre på den danske side af grænsen.

Tilsvarende vil danske politibetjente ikke skulle til at udøve dansk politimyndighed syd for grænsen.Støder en fælles patrulje konkret på kriminelle aktiviteter, vil politibetjente fra det land, hvor kriminaliteten foregår, kunne gribe ind og udøve deres sædvanlige politimæssige beføjelser.

De fælles patruljer skal køre i grænseområdet. Geografisk vil fællespatruljeringen på dansk side blive afgrænset til et område på 25 km fra den dansk-tyske landegrænse. På den tyske side af grænsen vil en fælles patruljer omfatte et område på op til 30 km fra grænsen. 

”Grænseoverskridende kriminalitet er en fælleseuropæisk udfordring, som vi i regeringen tager meget alvorligt. Derfor har vi også prioriteret indsatsen over for den grænseoverskridende kriminalitet. Ikke mindst med flerårsaftalen for politiet, hvor der blev afsat midler til en forstærket kriminalitetsbekæmpende indsats i det grænsenære område. Midler som forligskredsen bag flerårsaftalen har besluttet kan bruges til automatisk nummerpladegenkendelse som et operativt arbejdsredskab for politiet særligt i forhold til omrejsende kriminelle. Grænseoverskridende kriminalitet  skal også modsvares af et tæt og intelligent samarbejde på tværs af landegrænser ,” siger Karen Hækkerup.

Initiativet om fællespatruljering har været drøftet med de otte borgmestre i Kredsrådet for Syd- og Sønderjyllands Politi. Alle er postitive over for projektet der indtil videre skal løbe i et år og finansieres af de deltagende danske og tyske politimyndigheder.

Fakta om fællespatruljering og grænseoverskridende kriminalitet

  • Danske og tyske polititjenestemænd skal efter behov kunne gennemføre fælles patruljer på såvel tysk som dansk side i grænseområdet.
  • Ledelsesansvaret for den politimæssige indsats påhviler det land og den myndighed, hvor hændelsen foregår. Polititjenestemænd, som er involveret i fællespatruljering, er således undergivet instruktionsbeføjelser fra den kompetente myndighed i værtsstaten.
  • Tyske og danske politimænd kan bære egen uniform.
  • Politidirektøren i Syd- og Sønderjyllands Politi meddeler tilladelse til tyske polititjenestemænds besiddelse af våben og ammunition efter reglerne i våbenloven.
  • Tyske polititjenestemænd kan alene udøve magtbeføjelser på dansk territorium, herunder anvendelse af våben, til lovligt selvforsvar eller forsvar af andre (lovlig nødværge).
  • Projektet skal foreløbig løbe i et år.
  • Projektet afgrænses til et område på 25 km fra den dansk-tyske grænse.
  • Politiet rejser flere og flere sigtelser mod østeuropæere. I 2011 blev der rejst 7463 sigtelser mod tilrejsende personer uden dansk personnummer fra 12 østlande. I 2013 var tallet vokset til 10.258.
  • Rigspolitiets Nationale Efterforsknings Center har oprettet et kontor, som særligt beskæftiger sig med omrejsende kriminelle.
  • Der er desuden i 2012 oprettet to nye task forces – Task Force Indbrud og Task Force Vest, som  bl.a. koordinerer og understøtter politikredsenes indsats mod organiseret indbrudskriminalitet.
  • Flere politikredse har desuden fået efterforskningsmæssig bistand af forbindelsesofficerer fra Rumænien og Litauen.
  • I politiets resultatkontrakt er der sat mål for,  at indbrudskriminaliteten i 2015 skal være reduceret yderligere  i forhold til det gennemsnitlige niveau i perioden 2010-2012Politiet gennemfører forsøgsprojekt med automatisk nummerpladegenkendelse for blandt andet at få fingre i østeuropæiske tyvebander.

Pressekontakt

For yderligere spørgsmål, kontakt pressevagten.
Back to top