Udvalg afgiver delbetænkning om forbrugerbeskyttelse i en digital tidsalder | Justitsministeriet

 EU vedtog i 2019 to direktiver, som skal ensrette og modernisere reglerne om forbrugerbeskyttelse i EU. Nu har det udvalg, som skal anbefale, hvordan reglerne bedst gennemføres i Danmark, afgivet sin første delbetænkning samt udkast til det lovforslag, som skal føre de forbrugerretlige regler ind i den digitale tidsalder, så de samme regler i store træk kommer til at gælde, uanset om man køber en fysisk vare eller digitalt indhold og digitale tjenester. Justitsministeren nedsatte i foråret 2020 et uafhængigt, sagkyndigt udvalg, som har haft til opgave at overveje, hvordan bl.a.  EU’s varedirektiv og direktiv om digitalt indhold bedst kan gennemføres i dansk ret. Udvalget har nu afgivet delbetænkning til ministeren.   Justitsminister Nick Hækkerup udtaler: ”Det er vigtigt at sikre en høj forbrugerbeskyttelse og gode vilkår for dansk erhvervsliv. Derfor betyder det meget for mig, at vi sikrer en god balance i de regler, som vi skal indføre. Med den digitale udvikling er det vigtigt, at forbrugerne er godt beskyttet samtidig med, at vi sikrer den balance. Det tror jeg, at vi har et rigtig godt grundlag for med den delbetænkning, som jeg nu har modtaget fra udvalget.”   Ikke tidligere reguleret særskilt i dansk ret Direktiverne drejer sig om helt centrale køberetlige regler, der har stor betydning for borgere såvel som erhvervsliv. Det betyder, at der bl.a. kommer klare regler for, hvornår en vare, digitalt indhold eller digitale tjenester, såsom apps, it-programmer, computerspil, e-bøger, sociale medier mv., har en fejl, og hvad forbrugeren kan kræve i tilfælde af fejl. Det digitale område har ikke tidligere været særskilt reguleret i EU eller i dansk ret.   Samme regler, når du ”betaler” med personlige oplysninger som, når du betaler med kroner og øre Det betyder, at købelovens regler om forbrugerkøb også kommer til at gælde, når forbrugeren ”betaler” med sine personoplysninger i stedet for med kroner og øre – for eksempel, når en forbruger åbner en konto på et socialt medie eller en strea­mingtjeneste og i den forbindelse opgiver sit navn og e-mailadresse. Hvis mediet eller tjenesten ikke leverer det indhold eller den tjeneste, som forbrugeren blev lovet, kan forbrugeren gøre brug af beføjelserne i købeloven ved for eksempel at kræve ny levering af det, som forbrugeren blev lovet, eller ophæve aftalen.   Udvalgets delbetænkning Udvalgets delbetænkning indeholder en gennemgang af gældende dansk ret og direktiverne samt udvalgets overvejelser om gennemførelsen af direktiverne i dansk ret. Derudover indeholder delbetænkningen udvalgets udkast til lovforslag, som bl.a. indebærer at købelovens regler om forbrugerkøb udtrykkeligt kommer til at gælde for køb af alle digitale tjenester og alt digitalt indhold. Det betyder, at der i store træk kommer til at gælde de samme regler, uanset om forbrugeren køber en fysisk vare eller digitalt indhold og digitale tjenester. Betænkningen er nu sendt i høring, og regeringen vil på baggrund af de samlede høringssvar tage stilling til, hvordan regeringens lovforslag skal se ud. Der forventes fremsat lovforslag i foråret 2021. Læs Delbetænkning I om gennemførelse af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold her. Udvalget forventes at afgive sin anden og sidste delbetænkning om gennemførelse af den vedtagne del af New Deal for Consumers på Justitsministeriets område senere i 2021. Udvalget havde følgende sammensætning ved afgivelse af delbetænkningen:   Landsdommer Thomas Klyver (formand) Professor Susanne Karstoft (indstillet af Danske Universiteter) Dommer Søren Seerup (indstillet af Dommerforeningen) Specialkonsulent Jacob Linkis (indstillet af Forbrugerombudsmanden) Advokat Kristian Storgaard (indstillet af Advokatrådet og Danske Advokater) Seniorchefkonsulent Lars Frolov-Hammer (indstillet af Dansk Industri) Chefkonsulent Bo Dalsgaard (indstillet af Dansk Erhverv) Chefkonsulent Tina Morell Nielsen (indstillet af Foreningen for Dansk Internet Handel) Seniorjurist Maria Liljeqvist (indstillet af Forbrugerrådet Tænk) Forbrugerjuridisk chef Susanne Aamann (indstillet af Erhvervsministeriets departement) Fuldmægtig Anne L. Jarulf (indstillet af Miljøministeriets departement) Fuldmægtig Jasmin Sharzad (indstillet af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets departement) fg. Kontorchef Louise Black Mogensen (indstillet af Justitsministeriets departement)

 EU vedtog i 2019 to direktiver, som skal ensrette og modernisere reglerne om forbrugerbeskyttelse i EU. Nu har det udvalg, som skal anbefale, hvordan reglerne bedst gennemføres i Danmark, afgivet sin første delbetænkning samt udkast til det lovforslag, som skal føre de forbrugerretlige regler ind i den digitale tidsalder, så de samme regler i store træk kommer til at gælde, uanset om man køber en fysisk vare eller digitalt indhold og digitale tjenester.

Justitsministeren nedsatte i foråret 2020 et uafhængigt, sagkyndigt udvalg, som har haft til opgave at overveje, hvordan bl.a.  EU’s varedirektiv og direktiv om digitalt indhold bedst kan gennemføres i dansk ret. Udvalget har nu afgivet delbetænkning til ministeren.

 

Justitsminister Nick Hækkerup udtaler:

Det er vigtigt at sikre en høj forbrugerbeskyttelse og gode vilkår for dansk erhvervsliv. Derfor betyder det meget for mig, at vi sikrer en god balance i de regler, som vi skal indføre. Med den digitale udvikling er det vigtigt, at forbrugerne er godt beskyttet samtidig med, at vi sikrer den balance. Det tror jeg, at vi har et rigtig godt grundlag for med den delbetænkning, som jeg nu har modtaget fra udvalget.”

 

Ikke tidligere reguleret særskilt i dansk ret

Direktiverne drejer sig om helt centrale køberetlige regler, der har stor betydning for borgere såvel som erhvervsliv.

Det betyder, at der bl.a. kommer klare regler for, hvornår en vare, digitalt indhold eller digitale tjenester, såsom apps, it-programmer, computerspil, e-bøger, sociale medier mv., har en fejl, og hvad forbrugeren kan kræve i tilfælde af fejl. Det digitale område har ikke tidligere været særskilt reguleret i EU eller i dansk ret.

 

Samme regler, når du ”betaler” med personlige oplysninger som, når du betaler med kroner og øre

Det betyder, at købelovens regler om forbrugerkøb også kommer til at gælde, når forbrugeren ”betaler” med sine personoplysninger i stedet for med kroner og øre – for eksempel, når en forbruger åbner en konto på et socialt medie eller en strea­mingtjeneste og i den forbindelse opgiver sit navn og e-mailadresse.

Hvis mediet eller tjenesten ikke leverer det indhold eller den tjeneste, som forbrugeren blev lovet, kan forbrugeren gøre brug af beføjelserne i købeloven ved for eksempel at kræve ny levering af det, som forbrugeren blev lovet, eller ophæve aftalen.

 

Udvalgets delbetænkning

Udvalgets delbetænkning indeholder en gennemgang af gældende dansk ret og direktiverne samt udvalgets overvejelser om gennemførelsen af direktiverne i dansk ret.

Derudover indeholder delbetænkningen udvalgets udkast til lovforslag, som bl.a. indebærer at købelovens regler om forbrugerkøb udtrykkeligt kommer til at gælde for køb af alle digitale tjenester og alt digitalt indhold. Det betyder, at der i store træk kommer til at gælde de samme regler, uanset om forbrugeren køber en fysisk vare eller digitalt indhold og digitale tjenester.

Betænkningen er nu sendt i høring, og regeringen vil på baggrund af de samlede høringssvar tage stilling til, hvordan regeringens lovforslag skal se ud. Der forventes fremsat lovforslag i foråret 2021.

Læs Delbetænkning I om gennemførelse af varedirektivet og direktivet om digitalt indhold her.

Udvalget forventes at afgive sin anden og sidste delbetænkning om gennemførelse af den vedtagne del af New Deal for Consumers på Justitsministeriets område senere i 2021.

Udvalget havde følgende sammensætning ved afgivelse af delbetænkningen:

 

  • Landsdommer Thomas Klyver (formand)
  • Professor Susanne Karstoft (indstillet af Danske Universiteter)
  • Dommer Søren Seerup (indstillet af Dommerforeningen)
  • Specialkonsulent Jacob Linkis (indstillet af Forbrugerombudsmanden)
  • Advokat Kristian Storgaard (indstillet af Advokatrådet og Danske Advokater)
  • Seniorchefkonsulent Lars Frolov-Hammer (indstillet af Dansk Industri)
  • Chefkonsulent Bo Dalsgaard (indstillet af Dansk Erhverv)
  • Chefkonsulent Tina Morell Nielsen (indstillet af Foreningen for Dansk Internet Handel)
  • Seniorjurist Maria Liljeqvist (indstillet af Forbrugerrådet Tænk)
  • Forbrugerjuridisk chef Susanne Aamann (indstillet af Erhvervsministeriets departement)
  • Fuldmægtig Anne L. Jarulf (indstillet af Miljøministeriets departement)
  • Fuldmægtig Jasmin Sharzad (indstillet af Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets departement)
  • fg. Kontorchef Louise Black Mogensen (indstillet af Justitsministeriets departement)

Pressekontakt

Presse- og kommunikationsrådgiver
Mobil: 29 63 25 39
Back to top