Fejl i behandling af sager om sikkerhedsgodkendelse af ansatte i private virksomheder, der har udført arbejde for Justitsministeriets departement | Justitsministeriet

Justitsministeriet er blevet opmærksom på, at der beklageligvis er begået fejl i forbindelse med departementets behandling af sager om sikkerhedsgodkendelse af ansatte i private virksomheder, der har udført opgaver for ministeriets departement. Fejlen består i, at Justitsministeriet ikke har behandlet sådanne sager som afgørelser i forvaltningslovens forstand. Det betyder, at ministeriet f.eks. ikke har foretaget partshøring, inden ministeriet har truffet afgørelse om afslag på sikkerhedsgodkendelse eller tilbagekaldelse af en allerede meddelt sikkerhedsgodkendelse. Det betyder også, at ministeriet ikke har sendt afgørelserne direkte til den person, der har søgt om sikkerhedsgodkendelse, eller som har fået en godkendelse tilbagekaldt. Ministeriet har heller ikke givet en nærmere begrundelse for de enkelte afslag eller tilbagekaldelser. Fejlen kan betyde, at Justitsministeriets afgørelser om afslag på sikkerhedsgodkendelse eller tilbagekaldelse af en sikkerhedsgodkendelse er ugyldige, og at ministeriet derfor skal træffe en ny afgørelse. Det indebærer dog ikke nødvendigvis, at sagens udfald vil blive anderledes. Hvis du som (tidligere) ansat i en virksomhed har fået afslag på sikkerhedsgodkendelse eller tilbagekaldt en sikkerhedsgodkendelse fra Justitsministeriets departement i forbindelse med udførelse af opgaver for ministeriet, og du ønsker din sag genoptaget, opfordres du til at kontakte Justitsministeriet. Det kan ske ved henvendelse til [email protected]. Du bedes – så vidt muligt – angive dit navn, adresse, CPR-nummer og den private virksomhed, hvor du var ansat, da virksomheden skulle udføre arbejde for ministeriet. Justitsministeriet vil herefter vurdere, om der er grundlag for at genoptage din sag. Eventuelle spørgsmål kan rettes til Justitsministeriet på [email protected] eller tlf. nr. 72 26 84 00.

Justitsministeriet er blevet opmærksom på, at der beklageligvis er begået fejl i forbindelse med departementets behandling af sager om sikkerhedsgodkendelse af ansatte i private virksomheder, der har udført opgaver for ministeriets departement.

Fejlen består i, at Justitsministeriet ikke har behandlet sådanne sager som afgørelser i forvaltningslovens forstand. Det betyder, at ministeriet f.eks. ikke har foretaget partshøring, inden ministeriet har truffet afgørelse om afslag på sikkerhedsgodkendelse eller tilbagekaldelse af en allerede meddelt sikkerhedsgodkendelse. Det betyder også, at ministeriet ikke har sendt afgørelserne direkte til den person, der har søgt om sikkerhedsgodkendelse, eller som har fået en godkendelse tilbagekaldt. Ministeriet har heller ikke givet en nærmere begrundelse for de enkelte afslag eller tilbagekaldelser.

Fejlen kan betyde, at Justitsministeriets afgørelser om afslag på sikkerhedsgodkendelse eller tilbagekaldelse af en sikkerhedsgodkendelse er ugyldige, og at ministeriet derfor skal træffe en ny afgørelse. Det indebærer dog ikke nødvendigvis, at sagens udfald vil blive anderledes.

Hvis du som (tidligere) ansat i en virksomhed har fået afslag på sikkerhedsgodkendelse eller tilbagekaldt en sikkerhedsgodkendelse fra Justitsministeriets departement i forbindelse med udførelse af opgaver for ministeriet, og du ønsker din sag genoptaget, opfordres du til at kontakte Justitsministeriet. Det kan ske ved henvendelse til [email protected]. Du bedes – så vidt muligt – angive dit navn, adresse, CPR-nummer og den private virksomhed, hvor du var ansat, da virksomheden skulle udføre arbejde for ministeriet.

Justitsministeriet vil herefter vurdere, om der er grundlag for at genoptage din sag.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Justitsministeriet på [email protected] eller tlf. nr. 72 26 84 00.

Pressekontakt

For yderligere spørgsmål, kontakt pressevagten.
Back to top